niedziela, 8 stycznia 2017

ZIMOWE ZABAWY


Witajcie! 
Dzisiaj chciałbym Wam pokazać fajne zabawy, które możecie wykorzystać na zimowych zajęciach z dziećmi.




  • Zabawa ruchowa „Ziowa śnieżyca”. Ilustracja ruchem opowieści nauczyciela oraz dzieci.

Wybraliśmy się do lasu. Spacerujemy. Jest piękny, zimowy dzień. Nagle zerwał się silny wiatr, targa nami na boki i ciężko nam iść. Jedną nogę wyciągamy z zaspy. Teraz drugą. Zmarzły nam ręce, więc chuchamy na nie, żeby się rozgryzły. Rozcieramy policzki, a teraz nos. Idziemy dalej, ale śniegu jest coraz więcej. Wyciągamy z zaspy najpierw jedną nogę, teraz drugą. Staramy się rozgrzać – rozcieramy kolana i uszy. Tupiemy w miejscu. Uderzając dłońmi o ramiona, rozgrzewamy całe ciało. Wiatr ucichł i znowu jest przyjemnie w lesie, ale wiatr przywitał tyle śniegu, że trudno nam iść. Wracamy do przedszkola.

  • Moją kolejną propozycją jest zabawa „Cztery pory roku”.
Dzielimy grupę na 4 zespoły. Każdy zespół otrzymuje szarfy w kolorze odpowiadającym jednej porze roku.
  • jesień – kolor czerwony lub pomarańczowy
  • zima – kolor biały lub niebieski
  • wiosna kolor zielony
  • lato – kolor żółty
A)Zespoły kolejno wykonują zadania. Nauczyciel mówi zagadki związane z porą roku. Zespół, którego dotyczy rozwiązania zagadki, a wybrane dziecko podaje odpowiedź.

Jestem piękną porą roku:
dzięki mnie zielenieje wszystko wokół.
Daję wam pąki kwiatów na gałęziach drzew,
zapach bzu, smak truskawek, ptasi śpiew. (Wiosna)

Spotkasz mnie na łące
pełnej stokrotek i maków
oraz brzęczących pszczół,
zbierających nektar z kwiatów. (Lato)

Jestem damą w złote liście ubraną,
potrząsam jarzębiny kolorami,
rzucam wam pod nogi szyszki i kasztany. (Jesień)

Gdy nadchodzę, śniegiem sypię,
dzieci w nosy mrozem szczypię. (Zima)


B) Prezentujemy dzieciom w dowolnej kolejności rysunki przedstawiające daną porę roku, np.:
  • gałązkę ze śniegową pierzynką, gila, sople lodu, płatki śniegu (zima)
  • Skowronka, tulipan, wierzbowe gałązki, gałązki bzu, truskawki (wiosna)
  • motyl, maliny, kłosy zbóż, stokrotki (lato)
  • jarzębina, żołędzie, kolorowe liście, muchomor, prawdziwek (jesień)

Zadaniem zespołów jest wyszukanie tych rysunków, które opowiadają ich porze roku.
Dzięki mogą przykleić obrazki na sylwetach pór roku lub na kolorowym brystolu.

  • Zabawa ruchowa „Śniegowe gwiazdki”.
Dzieci stoją w kole. Otrzymują po jednej gwiazdce (żółtej, srebrnej, niebieskiej j lub białej) na tasiemce do zawieszania na szyi. Nauczyciel ustala z dziećmi, jakie czynności będą wykonywała na dane hasło:

  • Gwiazdki żółte – naśladowanie gry na fortepianie
  • Gwiazdki srebrne – tupanie nogami.
  • Gwiazdki niebieskie – podskakiwanie.
  • Gwiazdki białe – uderzanie dłońmi naprzemiennie o uda.
Na hasło nauczyciela „Śnieżyca” - wszystkie gwiazdki wirują po całej slai.

  • Zabawa „Prawda czy fałsz?”
Dzieci siedzą w kole lub w półkolu. Nauczyciel mówi zdania, a dzieci podnoszą tabliczkę, pokazując zieloną stronę, jeśli zdanie jest prawdziwe, i czerwoną – jeśli zdanie jest fałszywe. Za każdym razem wybrane dziecko uzasadnia wybór.

  1. Zimą zakładamy rękawiczki, szalik i czapkę;
  2. Zimą pływamy w jeziorze.
  3. Zimą z nieba lecą mięciutkie płatki śniegowe.
  4. Zimą gałęzie drzew okryte są puszystymi kołderkami ze śniegu.
  5. Zimą słońce szczypie w nosy i uszy.
  6. Zimą zające cały czas śpią w norkach.
  7. Zimą mróz zmienia wodę w lód.
  8. Zimą na łąkach kwitną pachnące kwiaty.

  • Zabawa ruchowo – naśladowcza „Zimowe zabawy”
Wyjaśniamy dzieciom, jakie ruchy mają naśladować, np.:
jazdę na nartach, jazdę na łyżwach, jazdę na sankach w parach – jedno dziecko ustawia się przed drugim plecami. Dzieci podają sobie ręce i biegają po sali. Na sygnał nauczyciela zamieniają się miejscami; rzucanie śnieżkami, możemy do tego wykorzystać papierowe kule). Pamiętamy tylko, aby przypomnieć dzieciom, jak należy zachować się podczas bitwy na śnieżki (rzucanie poniżej pasa).

Sygnalizując zmianę możemy śpiewać piosenkę na melodię Panie Janie:
Hej, dzieciaki ! To ja Zima.
Witam was, witam was.
Znów się pobawimy, znów się pobawimy,
to już czas, to już czas.





  • Zabawa „Lepimy bałwanka”
Dzieci dobierają się parami. Jedno dziecko kładzie się na podłodze, drugie je turla. Po chwili następuje zamiana ról. Następnie oboje naśladują układanie kul.

  • Zabawa „Kule śniegowe”
Do zabawy możemy wykorzystać woreczki gimnastyczne. Rozdajemy dzieciom po jednym woreczku. Zadaniem dzieci:
1)podrzucają woreczki i je chwytają;
2)chodzą z woreczkami na głowie;
3)rzucają i chwytają woreczek w parach (jeden zbędny woreczek kładą obok siebie na podłodze);
4)przekładają woreczek za plecami i przed sobą w obydwu kierunkach;
5)przekładają woreczek pod zgiętą nogą lewą i prawą;
6)rzucają woreczek do celu, np.: do plastikowego kosza.


Mam nadzieję, że moje propozycję przydadzą się Wam, w codziennej pracy!

1 komentarz: