poniedziałek, 26 września 2016

OWOCE SADÓW


Witajcie ! :)

Zazwyczaj na przełomie września i października omawiamy z dziećmi na zajęciach temat owoców i warzyw. 
W dzisiejszym wpisie chciałbym się z Wami podzielić pomysłami i materiałami, które przygotowałem do tego tematu.

Planuje z dziećmi wybrać się na pobliski targ z owocami, gdzie będziemy mogli obejrzeć owoce.
Razem z dziećmi będziemy oglądać i rozpoznawać owoce, a także wskazywać te, które rosną w Polsce oraz te, które sprowadza się do nas.
Przy okazji dzieci dowiedzą się, jak wygląda praca ekspedientki.

Przygotowałem dla Was również plansze z owocami, które możecie pobrać poniżej.  Przygotowałem również plansze z owocami egzotycznymi, które również znajdziecie do pobrania poniżej. Natomiast zabawy, jaki możecie wykorzystać przy temacie z owocami egzotycznymi znajdziecie niebawem na blogu ! :) 

Karty do pobrania tutaj .

Dostępna również inna wersja kart (bez napisu) :




Karty do pobrania tutaj .



Oto kilka innych pomysłów na zabawy z dziećmi:

1. "Zaczarowany worek" 
Nauczyciel pokazuje owoce, które potem będzie wkładać do zaczarowanego worka. Zadaniem dzieci jest nazwanie i określenie ich kształtu.
Następnie wskazane dziecko przez nauczyciela, wkłada ręce do worka i bez wyjmowania go stara się odgadnąć , co to za owoc. Po podaniu nazwy, wyjmuje owoc z worka i razem z grupą sprawdzamy, czy dane dziecko, odgadło dany owoc.
Poprawną odpowiedź możemy nagrodzić brawami .

2. "Sałatka owocowa"
Dzieci siedzą w kole, nauczyciel przydziela dziecku nazwę jednego z tech owoców (banan, jabłko, śliwka). Nauczyciel siedzi w środku koła i wymienia nazwy dwóch z tech owoców, np. śliwka i banan. Dzieci będące tymi owocami zamieniają się miejscami. Po kilkakrotnym powtórzeniu nauczyciel podaje hasło: "Sałatka owocowa!" Wówczas wszyscy szukają dla siebie innego miejsca w kole.
Możemy do tej zabawy zastosować krzesełka (ustawione w kole). Wówczas, gdy nauczyciel wypowie słowa: "Sałatka owocowa!" wszystkie dzieci szukają dla siebie nowego miejsca w kole. Osoba dla której zabraknie krzesełka siada na środku koła. 
3. "Pomarańcze do kosza"
Zabawa ta polega na celowaniu  i prawidłowego rzutu do celu.  Prosimy dzieci aby ustawiły się w kole. Każdemu dziecku przydzielamy piłeczkę lub woreczek gimnastyczny. W środku koła leży obręcz, a dzieci kolejno celują i rzucają piłki do obręczy.

4. " Owocowe ślady"
Do tej zabawy będziemy musieli przygotować kontury owoców wycięte z papieru.
Rozkładamy na dywanie kontury owoców w określonym przez nas układzie, np.: banan-jabłko- ananas-banan-jabłko.
Zadaniem dzieci jest dokończenie rytmu zaczętego przez nas, gdy rytm zostanie ułożony przez dzieci, wyjaśniamy, że każdy owoc ma swój  ruch np.: banan - tupnięcie,  jabłko- klaśniecie, ananas- podskok. Prosimy dzieci, aby ruszały się tak, jak wskazują na to kolejne obrazki z owocami. 

5.  "Czapka niewidka"
Jest to moja ulubiona zabawa. Cała zabawa polega na tym, że wykonujemy czapkę niewidkę z krepy bądź kartonu, możemy wykorzystać nawet jakiś kapelusz. Czapka niewidka będzie potrzebna do zasłaniania drobnych przedmiotów, np. do owoców ;) .
Pokazujemy dzieciom owoce, które przynieśliśmy do przedszkola, a zadaniem dzieci będzie je nazwać. Układamy owoce w pewnej odległości od siebie, aby można było je było swobodnie zakryć czapką, Zadaniem dzieci jest zapamiętanie \, gdzie jest który owoc. 
Zaczynamy zabawę rymowanką:
"Czapka niewidka 
nie jest ładna,
choć niebrzydka.
Zasłoni, zakryje coś.
Jeśli wiesz co, to się zgłoś."
Dzieci zamykają oczy i pochylają się do przodu, a prowadzący nakrywa czapka jeden ze znajdujących się na stole owoców. Dzieci, które odgadną, jaki owoc jest ukryty pod naszą czapką niewidką, podchodzi do nas (nauczyciela) i na ucho lub na głos podaje jego nazwę, a w nagrodę otrzymuje za to punkt np.: patyczek czy żeton. Możemy po kilu powtórzeniach możemy zmienić układ kolejności owoców lub dołożyć owoce. 
Na zakończenie zabawy liczą swoje punkty.

6. "Drzewa w sadzie" 
Dzielimy dzieci na dwie grupy: dzieci - drzewa i dzieci-liście.
Drzewa zakładają zielone szarfy i stoją nieruchomo. Wystukujemy na tamburynie rytm, dzieci - liście biegają po sali - uważają, by nikogo nie potrącić. Gdy dźwięk tamburyna cichnie, dzieci - liście zwijają się kuleczkę  przy najbliższym drzewku (dziecku) . Po kilkakrotnym powtórzeniu zabawy, następuje zamiana ról.






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz