„Powiedz
mi, a zapomnę,
pokaż
- a zapamiętam,
pozwól
mi działać, a zrozumiem!"
Konfucjusz
Witajcie!
Zima
za oknami, to dlaczego nie wykorzystać tej okazji i przeprowadzić
zabawy badawcze, które w łatwy sposób można przeprowadzić z
dziećmi.
Dzieci
w wieku przedszkolnym mają naturalną ciekawość świata, którą
my jako nauczyciele powinniśmy rozwijać wśród małych dzieci.
Oto
kilka moich propozycji:
„Jaki
jest śnieg i lód?”
Do
przeprowadzenia tej zabawy, będziemy potrzebować:
- 2 szklanki
- flamaster
- śnieg i lód
Celem
doświadczenia jest określenie właściwości i cech fizycznych
śniegu i lodu.
Dzieci
zaznaczają flamaster poziom śniegu i lodu (w obu szklankach
powinien być ten sam). Odstawiają szklanki w ciepłe miejsce. Po
pewnym czasie, gdy śnieg i lód stopnieje opisujemy zaobserwowane
zmiany.
„Czy
śnieg jest czysty?”
1.„Skąd
się bierze śnieg?” – rozmowa z dziećmi.
Dzieci
próbują wyjaśnić pochodzenie śniegu, dzielą się swoimi
doświadczeniami i spostrzeżeniami. Nauczycielka zbiera
wszystkie informacje i opowiada w jaki sposób powstaje śnieg.
2.Zabawa
gramatyczna „Jaki jest śnieg?”
Dzieci
wymieniają przymiotniki określające śnieg np. biały, czysty,
puszysty, miękki, lekki, zimny, mokry..., a następnie dokonują
porównania np.:
- biały jak: mleko, papier,...
- czysty jak: szyba, woda,...
- miękki jak: futerko, poduszka, wata,...itd.
- lekki jak: piórko, nitka, biedronka
- Dlaczego śnieg jest mokry?”
3.Prosimy
dzieci, żeby dotknęły przyniesiony w naczyniu śnieg i
powiedziały, jaki jeszcze jest śnieg. Wybrane dzieci sprawdzają,
co dzieje się ze śniegiem, jeśli potrzymamy go przez chwilę w
dłoni. Zadaniem dzieci jest podzielenie się spostrzeżeniami i
wyciągnięcie wniosków, np. Śnieg stopił się w ciepłej
dłoni,a ręka jest mokra.
Następnie
możemy sprawdzić, co będzie się działo, jeśli postawimy
szklankę ze śniegiem w ciepłym miejscu. Dzieci obserwują i
wyciągają wnioski:
Śnieg
stopił się. W szklance jest woda. Śniegu było więcej, niż jest
teraz wody.
Zachęcamy
dzieci, żeby przyjrzały się wodzie w szklance i powiedziały, jaka
jest woda, która powstała ze śniegu.
Spostrzeżenia
dzieci: Woda jest mętna, brudna, pływają w niej paprochy.
Śnieg jest biały, ale nie jest czysty.
Nauczyciel
zgniata śnieg w ręku i prosi wybrane dziecko i prosi wybrane
dziecko, o sprawdzenie, jaki jest teraz śnieg. Wnioski dzieci: Jest
twardy, zimny i przypomina lód.
Warto
wykorzystywać zabawy badawcze w pracy z dziećmi, gdyż rozwijają
one myślenie przyczynowo-skutkowe, doskonalą orientację
otaczającego nas świata.
Poprzez
zabawy badawcze rozwijamy u dzieci logiczne myślenie i doskonalimy
sprawność umysłową.
Mam
nadzieję, że moja propozycja zimowych zajęć badawczych,
zainspiruje Was na wykorzystanie ich w swojej grupie!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz