sobota, 14 stycznia 2017

ZIMOWE ZABAWY BADAWCZE ZE ŚNIEGIEM


Powiedz mi, a zapomnę, 
 pokaż - a zapamiętam, 
 pozwól mi działać, a zrozumiem!" 
Konfucjusz 

Witajcie!

Zima za oknami, to dlaczego nie wykorzystać tej okazji i przeprowadzić zabawy badawcze, które w łatwy sposób można przeprowadzić z dziećmi.
Dzieci w wieku przedszkolnym mają naturalną ciekawość świata, którą my jako nauczyciele powinniśmy rozwijać wśród małych dzieci.
Oto kilka moich propozycji:

Jaki jest śnieg i lód?”
Do przeprowadzenia tej zabawy, będziemy potrzebować:
  • 2 szklanki
  • flamaster
  • śnieg i lód

Celem doświadczenia jest określenie właściwości i cech fizycznych śniegu i lodu.

Dzieci zaznaczają flamaster poziom śniegu i lodu (w obu szklankach powinien być ten sam). Odstawiają szklanki w ciepłe miejsce. Po pewnym czasie, gdy śnieg i lód stopnieje opisujemy zaobserwowane zmiany.

Czy śnieg jest czysty?”
1.„Skąd się bierze śnieg?” – rozmowa z dziećmi.
Dzieci próbują wyjaśnić pochodzenie śniegu, dzielą się swoimi doświadczeniami i spostrzeżeniami. Nauczycielka zbiera wszystkie informacje i opowiada w jaki sposób powstaje śnieg.
2.Zabawa gramatyczna „Jaki jest śnieg?”
Dzieci wymieniają przymiotniki określające śnieg np. biały, czysty, puszysty, miękki, lekki, zimny, mokry..., a następnie dokonują porównania np.:
    • biały jak: mleko, papier,...
    • czysty jak: szyba, woda,...
    • miękki jak: futerko, poduszka, wata,...itd.
    • lekki jak: piórko, nitka, biedronka
    • Dlaczego śnieg jest mokry?”
3.Prosimy dzieci, żeby dotknęły przyniesiony w naczyniu śnieg i powiedziały, jaki jeszcze jest śnieg. Wybrane dzieci sprawdzają, co dzieje się ze śniegiem, jeśli potrzymamy go przez chwilę w dłoni. Zadaniem dzieci jest podzielenie się spostrzeżeniami i wyciągnięcie wniosków, np. Śnieg stopił się w ciepłej dłoni,a ręka jest mokra.

Następnie możemy sprawdzić, co będzie się działo, jeśli postawimy szklankę ze śniegiem w ciepłym miejscu. Dzieci obserwują i wyciągają wnioski:
Śnieg stopił się. W szklance jest woda. Śniegu było więcej, niż jest teraz wody.
Zachęcamy dzieci, żeby przyjrzały się wodzie w szklance i powiedziały, jaka jest woda, która powstała ze śniegu.
Spostrzeżenia dzieci: Woda jest mętna, brudna, pływają w niej paprochy. Śnieg jest biały, ale nie jest czysty.

Nauczyciel zgniata śnieg w ręku i prosi wybrane dziecko i prosi wybrane dziecko, o sprawdzenie, jaki jest teraz śnieg. Wnioski dzieci: Jest twardy, zimny i przypomina lód.

Warto wykorzystywać zabawy badawcze w pracy z dziećmi, gdyż rozwijają one myślenie przyczynowo-skutkowe, doskonalą orientację otaczającego nas świata.
Poprzez zabawy badawcze rozwijamy u dzieci logiczne myślenie i doskonalimy sprawność umysłową.
Mam nadzieję, że moja propozycja zimowych zajęć badawczych, zainspiruje Was na wykorzystanie ich w swojej grupie!





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz