”Przeciętny
nauczyciel mówi.
Dobry
wyjaśnia.
Znakomity
nauczyciel daje przykład,
ale
ten wielki – inspiruje.”
Bycie
nauczycielem przedszkola to duże wyzwanie, odpowiedzialność, ale
również niesamowita przygoda i źródło wielu pozytywnych emocji
wynikających z wejścia w relacje z drugim człowiekiem, jakim jest
dziecko w wieku przedszkolnym.
Poniżej przedstawiam dekalog nauczyciela wychowania przedszkolnego.
- Traktuj dziecko podmiotowo, stosuj formę dialogu. Ucz tolerancji i empatii – bądź cierpliwy i taktowny.
- Wspieraj je w budowaniu pozytywnego obrazu własnego „ja”.
- Staraj się, aby działania edukacyjne dziecka były atrakcyjne, realizowane w ciekawych formach w odpowiednim klimacie emocjonalnym, by dawały mu radość i satysfakcję.
- Twórz warunki umożliwiające dziecku aktywny udział w obserwowaniu, badaniu, poznawaniu, uczeniu się świata i działaniu w nim.
- W pracy wychowawczo-dydaktycznej przestrzegaj zasady stopniowania trudności; uwzględniaj zainteresowania dzieci i zróżnicowany stopień ich rozwoju.
- W działaniach edukacyjnych wykorzystuj sytuacje do rozwijania aktywności spontanicznej, inspirowanej, kierowanej. Uwzględniaj wszystkie obszary ogólnego rozwoju dziecka, mając na uwadze jego powodzenie w nauce.
- Utrwalaj zdobytą przez dziecko wiedzę w aspekcie jej całego wzbogacenia.
- Zauważaj i odpowiednio wzmacniaj każdy sukces dziecka. Zachęcaj i stosuj pochwały.
- Wspieraj dziecko w odnajdywaniu swojego miejsca w grupie rówieśniczej. Zachęcaj do współpracy poprzez wykonywanie zadań w zespołach.
- W swojej pracy szukaj sprzymierzeńców: rodziców, doradców metodycznych, nauczycieli, lekarzy, pedagogów, psychologów, logopedów.
- Stawaj sobie wymagania. Pracuj nad jasnością wyrażania myśli, bogactwem słownictwa, żywością i obrazowością wypowiedzi.
- Bądź nauczycielem poszukującym, rozbudzonym poznawczo, stosuj metody aktywizujące, nowoczesne metody dydaktyczne, wykorzystuj różnorodne pomoce, narzędzia i materiały.
Przed
nauczycielem wychowania przedszkolnego stoi bardzo wiele obowiązków.
Pedagog, który wychowuje najmłodsze dzieci, musi posiadać
odpowiednią wiedzę teoretyczną w zakresie pedagogiki i
psychologii. Nie może oczywiście na tym poprzestać, bowiem
powinien uczestniczyć w różnych formach doskonalenia zawodowego.
Nauczyciel
przedszkola powinien również posługiwać się wyobraźnią, by
zrozumieć dziecięce widzenie świata.
Moim takim życiowym mottem stały się słowa DESIDERATA - Maxa Ehramanna
"Wykonuj z sercem swą pracę, jakakolwiek była by skromna".
Jaki
Waszym zdaniem powinien być nauczyciel? Jaki powinien być jego
dekalog?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz